Siirry sisältöön
Sp-Koti Urbaanit

Anne Korkeakoski: asiakkaan kohtaaminen on välitysalan sydän


Julkaistu:

Moni ajautuu välitysalalle vahingossa – niin kävi myös Anne Korkeakoskelle. Aikoinaan kaupallista alaa opiskellut Korkeakoski ei koskaan kuvitellut päätyvänsä kiinteistönvälittäjän saappaisiin. Vaikka ala tunnetaan sitoutuneisuudestaan, saattaa se kuitenkin vetää puoleensa ilman sen suurempia suunnitelmia tai tavoitteita. Korkeakoski toteaa, että on hassua, kun usein alalle ei ole aikomustakaan ajautua tai kouluttautua – ala vaan tulee ja nappaa mukaansa.

”Välitystyö on asiantuntijatyötä ja monen palan hallitsemista, minkä ytimessä on asiakaspalvelu”

Korkeakoski myöntää, ettei alalle astuessaan osannut edes ajatella, miten monipuolista osaamista työssä todella tarvitaan. Välitysalalla menestyminen vaatii jatkuvaa oppimista ja valmiutta omaksua uutta tietoa. Alalla vuonna 2000 aloittanut Korkeakoski toteaa, että välitysala elää jatkuvassa muutoksessa. Hänen uransa alkuaikoina ei ollut olemassa edes internetiä. Silloin asuntojen markkinointiin käytettiin lehti-ilmoituksia, jotka olivat täynnä salaperäisiä lyhenteitä, kuten ”2.krs, ei hiss., näyt. pvm.” Kauas on tultu.

Alan muiden muutosten mukana myös kohteiden markkinointi on kokenut suuren kehityksen. Ennen digitaalista aikakautta myytävistä kohteista otettiin yksi kuva filmikameralla, joka teetettiin ja laitettiin esille välitysliikkeen näyteikkunaan. Nykyään kohdekuvat toimivat ensivaikutelman luojana ja isoina ratkaisevina tekijöinä sille, että asuntonäytöille ylipäätään lähdetään.

Myös kohteiden esitteet ovat muuttuneet huomattavasti. Ennen ne olivat hyvin yksinkertaisia, noin yhden A4:n mittaisia, mutta nykyään ne ovat paksuja lehtiöitä. Esitteistä käy hyvin ilmi, kuinka paljon yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa kohteista halutaan, ja kuinka paljon erilaisia selvityksiä laki velvoittaa tekemään. Ostajat ovat tietoisempia, ja odottavat saavansa kattavaa tietoa kohteesta jo ennen asuntoesittelyä. Vuodet ovat muuttaneet kiinteistönvälityksen luonnetta merkittävästi, mutta samalla välittäjät ovat saaneet mahdollisuuden kehittyä ammattilaisina ja tarjota entistä parempaa palvelua asiakkailleen.

Harppaus toimistohommista välittäjäksi avasi silmät työyhteisön tärkeydestä

Ennen välittäjän uraa Korkeakoski työskenteli toimisto- ja asiantuntijatehtävissä organisaatioissa, joissa työkielenä oli englanti. ”Olen aina pitänyt englannin kielestä ja nautin edelleen suuresti siitä, että saan asioida työssäni englanninkielisten asiakkaiden kanssa. Käännän aina kauppakirjatkin englanniksi, sillä haluan palvella asiakastani parhaalla mahdollisella tavalla – ja siitä saan kyllä paljon kiitosta.”

Aikaisemmassa työpaikassa Korkeakoski oli määräaikaisessa työsuhteessa sairaslomasijaisena. Työpaikka oli hänelle todella mieluinen, mutta se oli kuitenkin vain tilapäinen pesti, joten oli aika miettiä seuraavaa askelta uralla. Korkeakoski löysi lehdestä ison välitysfirman ilmoituksen, johon haki ja sai myös paikan.

– Heti välittäjäpestin saatuani sain puhelun entisestä firmastani, ja minua pyydettiin takaisin. Välittäjän työ oli kuitenkin niin kiinnostavaa, että valitsin tämän tien, Korkeakoski muistelee.

Korkeakoski on vaihtanut firmaa useita kertoja etsien paikkaa, missä tuntisi olonsa mahdollisimman hyväksi. Haasteita on ollut niin johtamiskulttuurissa kuin markkinoinnin vanhanaikaisuudessakin, mutta hän on aina ottanut askeleen eteenpäin. Nyt Sp-Kodissa hän on löytänyt paikan, missä on ihana olla.

– Apua on saatavilla paljon niin kollegoilta kuin esihenkilöltäkin, ja nautin erityisesti tiimimme yhteistyöstä, josta pidämme kiinni päivittäin. Myös lakiapu on korvaamatonta ja haluaisinkin nostaa esiin lakiasiainpäällikkömme Sari Kanteleen – hän on mieletön osaaja ja tuki. Työyhteisöllä on valtava vaikutus kehitykseen, ja me välittäjät haluamme aidosti tehdä parhaamme. Esihenkilömme arvostaa meitä ja me arvostamme häntä. Yhdessä haluamme tehdä parhaamme, jotta kaikki menestyvät – niin me Urbaanit kuin asiakkaammekin, Korkeakoski lisää.

”Tärkeintä on tehdä se, mitä asiakkaalle lupaat”

– Välittäjän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat mielestäni säntillisyys sekä täsmällisyys. Hyvä välittäjä tietää, mitä tietoja tarvitaan ja mistä ne löydetään. Joustavuus ja ahkeruus ovat myös avainasemassa, sillä kiinteistönvälitysala vaatii kykyä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja tehdä työtä tinkimättömästi, Korkeakoski kertoo.

Samalla on tärkeää osata asettaa rajat ja pitää kiinni omasta vapaa-ajasta. Jatkuvasta työlleen omistautumisesta huolimatta on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnista ja tasapainosta. Näillä ominaisuuksilla välittäjä voi luoda pitkäaikaisia ja merkityksellisiä asiakassuhteita, jotka kantavat läpi koko uran.

– Paras kiitos, minkä olen työstäni saanut, oli urani alkuaikoina vasta parin vuoden kokemuksella. Eräs pariskunta sanoi minulle, että muutin heidän käsityksensä kiinteistönvälityksestä, sillä olin niin huippu. Se oli todella koskettava kommentti ja jäi kyllä mieleeni pysyvästi, Korkeakoski muistelee.


Muita julkaisuja samalta kirjoittajalta