Välittäjiemme ammattitaito on meille kunnia-asia
Sp-Koti tarjoaa välittäjilleen kattavan mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja edetä urapolulla aina välitystyön perustaidoista kohti syvällisempää osaamista. Sp-Koti Akatemia on Sp-Koti-ketjun sähköinen oppimisympäristö, joka sisältää monia erilaisia oppimispolkuja ja kursseja niin kokeneemmille konkareille kuin tuoreille osaajillekin. Välittäjämme Pohjois-, Keski- ja Etelä-Suomesta kertovat, miten välittäjien ammattitaidosta huolehditaan – niin ketjutasolla kuin tiimin sisälläkin.
Pohjois-Suomi: ”Sp-Koti Akatemia on meille tärkeä oppimisen väylä”
– Sp-Koti Akatemiasta löytyy kattavasti kursseja esimerkiksi lakiosaamisesta, asiakastyöstä sekä markkinoinnista. Kun rupesin tutkailemaan Akatemiaa, niin tiedonnälkä iski ja ahmin kaikki kurssit viikon aikana! Se oli helppoa, kun suorittaminen ei ole aikaan sidottua, joten opiskelin pari tuntia illassa, kertoo Sp-Koti Mikkelin myyntineuvottelija Valtteri Vänskä.
– Olen käynyt myös kiinteistönvälitysalan ammattitutkinnon (KiLAT) juuri silloin, kun hyppäsin välittäjän hommiin. Koen, että se oli hyvä startti uralle. Lisäksi Säästöpankin kautta meille tiedotetaan säännöllisesti esimerkiksi lakisääteisistä asioista. Osallistumme myös laidasta laitaan eri aiheiden seminaareihin, joista Sp-Koti-ketju meille tiedottaa, Vänskä summaa.
Hän painottaa myös oma-aloitteisuuden tärkeyttä. Vänskän mukaan tiimin tuki on ensiarvoisen tärkeää, kun haluaa kehittyä työssään.
– Jokainen kauppa on erilainen, ja toimeksiannoissa voi tulla kaikenlaista vastaan. Keskustelemme paljon kohteista esimerkiksi yrittäjä Esa Pietiläisen kanssa. Uralla pidempään toimineiden välittäjien ammattitaitoa kannattaa todellakin hyödyntää, Vänskä tiivistää.
– Ketjun tuki osaamisen kehittämiseen on todella hyvä! Jos tulee uutena välittäjänä mukaan, niin Akatemia on helppo ponnahduslauta. Sen kautta näkee, kuinka kokonaisvaltainen ala on. Monet ajattelevat, että välittäjän työ on vain kohteen ottamista ja myymistä, vaikka tosiasiassa selvittämistyötä tehdään paljon. Moni asiakas on myyntiprosessin jälkeen yllättynyt siitä, mitä kaikkea välittäjä on matkan varrella tehnyt.
Vänskä kokee, että osaamistaan päivittävä välittäjä menestyy paremmin asiakkaiden kanssa. Myös välittäjän muilla ominaisuuksilla on tärkeä rooli kokonaiskuvassa.
– Persoonallisuus ja tehtävien hyvin hoitaminen ovat kouluttautumisen lisäksi tärkeintä välittäjän työssä. Koko ajan pyrimme siihen, että asiakkaan asiat etenevät. Joskus tulee seinä vastaan, ja silloin on hypättävä seinän yli tiimin kannustamana.
Keski-Suomi: ”Ketjulla on sydän täynnä meidän kouluttamistamme”
– Asiansa osaavan välittäjän itsevarmuus huokuu kaikkeen tekemiseen, tiivistää Sp-Koti Jyväskylän, Jämsän, Oriveden, Muuramen ja Ylöjärven yrittäjä ja kiinteistönvälittäjä Tanja Heinonen.
Hän kertoo, että heidän tiiminsä huolehtii osaamisensa päivittämisestä osallistumalla erilaisiin koulutuksiin ja infoihin. Tietoa koulutuksista tulee monipuolisesti eri aiheista, kuten sähköistymisestä, tietoturvasta ja rahanpesusta. Heinonen kuvailee, että ketjun tuki on heille merkityksellinen asia.
– Ketjulla on sydän täynnä meidän kouluttamistamme. Heille on tärkeää, että olemme ajan tasalla ja saamme laadukasta välitystyötä tehtyä. On myös tosi hyvä, että koulutuksista löytyy tallenteet, joiden pariin voi palata itselle sopivaan hetkeen kiireisessä arjessa.
Jos välittäjiä askarruttaa erityisesti jokin aihe, Heinonen sanoo pyrkivänsä järjestämään tiimilleen koulutuksen aiheesta. Vähän aikaa sitten heillä kävi kaupungin rakennus- ja kaavoituspuolelta viranomaisia puhumassa. Arjessa he sparraavat myös toinen toisiaan.
– Kollegoiden tuki on myös tärkeää. Jos tulee blackout, voi esittää tyhmätkin kysymykset kollegoille ja voimme pähkäillä kimurantteja asioita yhdessä.
Sp-Kodilla on oma sähköinen verkko-oppimisympäristö, Sp-Koti Akatemia, jota Heinosen tiimi on kovasti hyödyntänyt. Heinonen kehuu Sp-Koti Akatemiaa selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi väyläksi päivittää osaamistaan.
– Uuden työntekijän kanssa juuri katsottiin Akatemiaa ja lähdettiin Startti-urapolusta liikkeelle. Meidän konkaritkin ovat aloittaneet opiskelun alusta ja siitä edenneet. Akatemiasta pystyy myös nopeasti katsomaan mieltä askarruttavia täsmäjuttuja aihetta käsittelevästä koulutuskokonaisuudesta.
Heinonen nostaa Akatemiasta esille monipuoliset lakikoulutukset ja yksittäisenä kurssina esim. erilaisiin persoonallisuustyyppeihin syventävän koulutuksen. Hänen mielestään asiakaspalvelussa on tärkeää ymmärtää vastapuolta ja mukautua palvelutilanteeseen sopivalla tavalla – sekin on taito, minkä voi oppia!
Etelä-Suomi: ”Sp-Koti Akatemia on osoitus siitä, että toteutuksia on mietitty huolellisesti”
– Tämä laji muuttuu koko ajan. Välittäjän on pakko kehittää ammattitaitoaan lainsäädännöstä ja eri järjestelmistä, jotta pystyy tekemään tätä työtä. On olennaista, että välittäjä on kiinnostunut ammattiin liittyvistä asioista ja haluaa opiskella, tiivistää Minna Ruppa, Sp-Koti Lahden, Padasjoen, Orimattilan, Kouvolan, Kausalan, Kotkan ja Loviisan yrittäjä sekä kiinteistönvälittäjä.
Ruppa kertoo, että Sp-Koti-ketjun tuki on heille todella tärkeää. Myös ketju on nostanut jalustalle sen, että kiinteistönvälittäjät ylläpitävät ja kehittävät ammattitaitoaan.
– Ketjun tuki ei ole piiskaamista tai patistamista, vaan muistuttamista lakiasioista ja muista koulutusmahdollisuuksista. Sp-Koti-ketju panostaa oikeanlaiseen koulutukseen, minkä vuoksi välittäjät ovat tyytyväisempiä, ja osaamisen kautta motivaatiokin lisääntyy. Sp-Koti Akatemia on osoitus siitä, että toteutuksia on mietitty huolellisesti.
– Sp-Koti Akatemia on loistava sähköinen tietopankki, jota on mukava käyttää! Olemme hyödyntäneet sitä todella paljon. Eräs vanhempi välittäjä kertoi, että on käyttänyt sitä myös työn tukena. Eli kun mikä tahansa kysymys toimeksiannossa herää, hän on käynyt Akatemiasta tutkimassa asiaa, Ruppa lisää.
Hänen näkemyksensä on, että ammattilaiset sekä ammattiin valmistuvat haluavat opiskella lisää. Rupasta se on hienoa, ja se sitouttaa välittäjiä tekemään töitä juuri Sp-Kodissa.
Rupan mukaan osaamistaan päivittävä välittäjä menestyy työssään paremmin myös asiakkaiden kanssa. Tärkeää on tunnistaa asiakaspalvelijana erilaisia ihmistyyppejä ja olla oma itsensä.
– Itseluottamus johtaa menestymiseen. Välittäjällä täytyy olla itseluottamusta, joka pohjautuu kokemukseen ja tietoon. Se välittyy toimeksiantajalle eli ostajalle tai myyjälle ja johtaa kauppoihin.
Sp-Kodin välittäjät palvelevat asiakkaita lähes 80 toimipaikalla ympäri Suomen. Ammattitaitoiset välittäjämme tuntevat oman alueensa sekä paikallisen, ajankohtaisen asuntomarkkinan. Lisäksi tiivis yhteistyömme Säästöpankin kanssa tarjoaa asiakkaillemme kokonaisvaltaista, yksilöllistä ja korkeatasoista palvelua – usein vielä saman katon alta. Me Sp-Kodissa hoidamme asuntoasiasi luotettavasti vankalla ammattitaidolla sekä tietysti alan lainsäädäntöä ja Hyvän välitystavan periaatteita noudattaen.