Huipputunnustus Sp-Koti-ketjulle franchising-menestyjänä
Sp-Koti on saavuttanut merkittävän tunnustuksen, sijoittuen toiseksi parhaaksi franchising-ketjuksi Suomessa vuonna 2024 tehdyn tutkimuksen mukaan. FranCon Franchise Consultingin toteuttamaan tutkimukseen kutsuttiin osallistumaan Suomen 50 suurinta franchising-ketjua, joissa on mukana vähintään 15 yrittäjää.
Tutkimus kartoitti yrittäjien tyytyväisyyttä, ja Sp-Koti erottui edukseen erityisesti työn sisällön mielekkyydessä, jossa meidät valittiin parhaimmaksi. Tutkimuksessa Sp-Koti oli kärkikolmikossa myös muissa kategorioissa, ja kokonaisarvosana varmisti ketjulle kakkossijan. Sp-Koti-ketjun toimitusjohtaja Jukka Rantanen kertoo olevansa todella ylpeä yrittäjien antamasta palautteesta.
Tulokset kertovat siitä, että olemme oikealla tiellä kehittäessämme yrittäjä- ja asiakaskokemusta. Tyytyväiset yrittäjät ovat koko Sp-Koti-ketjun onnistumisen kulmakivi.
Franchising-johtamiseen liittyy erityispiirteitä
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Sp-Koti pystyy tarjoamaan yrittäjilleen(Avautuu uuteen ikkunaan) erinomaiset mahdollisuudet menestyä. Rantasen mukaan vahva yhteishenki, asiantuntijuuden ylläpitäminen ja tuen saaminen ovat yrittäjien menestyksen taustalla.
Yrittäjiemme tyytyväisyys perustuu siihen, että olemme onnistuneet kuuntelemaan ja palvelemaan heitä oikein sekä tarjoamaan heille tukea, jota he tarvitsevat menestyäkseen.
Rantanen kertoo, että franchising-organisaation johtajassa täytyy olla myös myyntimiehen vikaa. Yrittäjät ovat paljon vastuussa omasta toimialueestaan(Avautuu uuteen ikkunaan) ja tiimiensä työskentelystä, joten Rantasen omalta työpöydältä löytyy kehitystyötä ja jatkuvaa uusien ideoiden myyntiä yrittäjille.
– Tehtäväni on myös antaa valtaa ja vastuuta keskusyksikkömme muille osaajille, jotta he voivat tehdä yrittäjiä ja heidän välittäjiään(Avautuu uuteen ikkunaan) tukevia päätöksiä. On tärkeää, etteivät kaikki päätökset ole sidoksissa minuun. Toimitusjohtajan rooli tässä ketjussa on hyvin monipuolinen ja jatkuvaan kehitykseen panostava.
Rantanen luottaa ketjun yrittäjiin ja kuuntelee herkällä korvalla sitä, millaisia terveisiä yrittäjät tuovat eri toimialueilta. Kuuntelu ja kannustaminen kuuluvat osaksi jokaisen toimitusjohtajan roolia missä tahansa organisaatiossa, mutta Rantanen kuvailee franchising-johtamiseen liittyvän muutamia erityispiirteitä.
– Tämän kaltaisessa franchising-ketjussa olemme resursoineet ennen kaikkea siihen, että keskusyksikössämme on osaajia yrittäjien yksilöllisiin ja vaihteleviin tarpeisiin. Me olemme palveluorganisaatio ja valmennamme yrittäjiämme kohti uusia onnistumisia. Mitä paremmin yrittäjät pärjäävät, sitä paremmin mekin pärjäämme.
Sp-Koti jatkaa kestävää kasvua myös tulevaisuudessa
Sp-Koti-ketju haluaa olla jatkossakin paras mahdollinen valinta franchising-yrittäjyydelle(Avautuu uuteen ikkunaan) kiinteistönvälitysalalla, ja toiveena onkin, että uudet saman arvomaailman jakavat yrittäjät astuvat rohkeasti mukaan joukkoon. Rantanen luettelee Sp-Koti-ketjun eduksi toimivat taustajoukot, vahvan Säästöpankkiyhteistyön(Avautuu uuteen ikkunaan) sekä ajantasaisen osaamisen ylläpitämisen.
– Tarjoamme yrittäjille ja välittäjille paljon erilaista koulutusta ja kursseja. Viime yrittäjäpäivillä keskityimme johtamiseen ja ajanhallinnan kouluttamiseen. Lisäksi Sp-Koti Akatemiassa(Avautuu uuteen ikkunaan) pyörii jatkuvan oppimisen materiaalit, jotka ovat avoinna kaikille ketjumme välittäjille. Opiskeltavaa löytyy kaiken tasoisille aina uusista myyntineuvottelijoista alan konkareihin.
Yrittäjien tyytyväisyys heijastuu myös asiakaskokemukseen
Sp-Koti-ketju jatkaa vahvaa kasvuaan, ja ketjun yrittäjien tyytyväisyys on merkittävä osoitus siitä, kuinka oikeanlainen tuki ja yhteishenki voivat tuoda menestystä niin yksittäisille välittäjille kuin koko ketjulle. Tyytyväisyys säteilee luonnollisesti myös asiakaskokemukseen. Sp-Koti työskentelee 9,4 asiakastyytyväisyyden keskiarvolla lähes 80 toimipisteessä ympäri Suomen.
Sen lisäksi, että Sp-Kodin yrittäjät sitoutuvat noudattamaan yhdessä sovittua ja sanoitettua arvomaailmaa, he toimivat kaikissa kohtaamisissa aina Hyvän Välitystavan(Avautuu uuteen ikkunaan) mukaisesti. Yhteneväisten toimintamallien noudattaminen varmistaa myös osaltaan korkean asiakastyytyväisyyden. Hyvä välitystapa takaa asiakkaille reilun ja avoimen palveluprosessin, jossa heidän etunsa ovat aina prioriteetti.
Tutustu sinua lähellä olevaan Sp-Koti yritykseen paremmin ja löydä omaan asunnonvaihtoprosessiisi ammattitaitoinen välittäjä omasta kaupungistasi! (Avautuu uuteen ikkunaan) Toteutamme vuosittain keskimäärin 5000 onnistunutta asuntokauppaa, ja sinun nykyinen kotisi voi olla yksi niistä.