Siirry sisältöön
Uutiset

Vastuullisuus kuuluu asuntokaupan jokaiseen vaiheeseen


Säästöpankkiryhmään kuuluva Sp-Koti rakentaa omaa vastuullisuusohjelmaa toiminnalleen. Ohjelmassa määritellään, miten Sp-Koti ottaa vastuullisuusasiat huomioon toiminnassaan suhteessa ympäristöön, talouteen ja asiakkaisiin.

“Vastuullisuus on toimintaa ja pitkä prosessi – ja samalla koko henkilöstön oppimisprosessi”, tiivistää Sp-Koti-ketjun toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

Sp-Koti-ketjussa havaittiin, että tarve omalle vastuullisuusohjelmalle on ajankohtaisempi kuin koskaan aiemmin. Säästöpankkiryhmään kuuluva Sp-Koti toimii kiinteistönvälitysalalla ja yrittäjävetoisesti. Siksi nähtiin tarpeellisena laatia vastuullisuussuunnitelma, joka ohjaa konkreettisella tavalla Sp-Kodin yrittäjiä ja työntekijöitä. Vastuullisuus on myös teema, joka nousee esille yhä useamman yrityksen viestinnässä, mutta se on enemmän kuin kestävää kehitystä: se on yrityksen tukipilari, joka pitää sisällään niin henkilöstön, asiakkaat, toimintatavat, talouden ja ympäristön.

“Vastuullisuus on kuitenkin ennen muuta tekoja ja toimintaa, ei korulauseita”, muistuttaa Rantanen.

Sp-Koti määrittelee syksyn aikana tavoitteet ja mittarit vastuullisuusohjelmalleen ja vuoden vaihteessa on tarkoitus olla valmis vastuullisuussuunnitelma.

Asiakkaat arvioivat yrityksiä vastuullisuuden kautta

Jukka Rantanen kertoo, että Sp-Kodilla vastuullisuusohjelman tavoitteena on kuvata hyvinkin konkreettisesti sitä, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan. Kun vastuullisuus on valintoja, se muuttuu todeksi joka päivä.  Sp-Kodin vastuullisuusohjelma tiivistyy viiteen pääteemaan, joita ovat: asiakkaat, toimintaympäristö, johtaminen, ympäristö ja talous.

1. Asiakas ja hyvä välitystapa

Asiakas on vastuullisuuden keskiössä: meillä on juridinen ja laadullinen vastuu siitä, että palvelemme asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Kodinvaihto on elämän suurimpia asioita, eikä niitä tehdä kovin montaa kertaa elämän aikana. Noudatamme hyvää välitystapaa ja meihin pitää voida luottaa. Palvelemme niin ostajaa kuin myyjää asiallisesti ja ammattitaidolla.

2. Toimintayhteisön tukeminen

Tuemme vuosittain paikallisia, tukea tarvitsevia kohteita, kuten järjestöjä, urheiluseuroja ja eläinyhdistyksiä. Sp-Koti osana Säästöpankkiryhmää teki vuonna 2021 lahjoituksia noin 800 000 euron edestä. Toimintaympäristön tukeminen on osa arvojamme: auttaa paikallisesti suomalaisia. 

3. Johtaminen

Johtajuus on mitä suurimmissa määrin vastuullisuutta. Kiinteistönvälitys on alana raaka, etenkin työntekijän näkökulmasta: jos et onnistu, et saa palkkaa. Siksi johtajuus on vastuuta: haluamme kannustaa siihen, että jokainen työntekijä saa tarvitsemansa tuen ja avun omaan työhönsä, vaikka palkkio perustuu useimmiten provisioon. Esihenkilöiden tehtävänä on huolehtia siitä, ettei kukaan väsy liiallisesti tai tee epäterveellisesti töitä. Jokaisen pitää myös pitää huolta itsestään ja pitää välillä lomaa.

4. Ympäristö

Asiakkaat eivät tule meidän luokse, vaan me menemme heidän luokse. Siksi kiinnitämme huomiota erityisesti liikkumiseen. Liikkuminen kasvattaa hiilijalanjälkeämme ja siksi suosittelemme työntekijöille sähkö- ja hybridiautojen käyttöä sekä mahdollisuuksien mukaan myös sähköpyöriä ja julkisia.

Suosittelemme kestäviä lahjoja, kuten taimia, joita 4H-kerhon taimitekoprojekti meille mahdollistaa. Valitsemme myös paperimateriaalien sijaan entistä enemmän digitaalisia työvälineitä: allekirjoitamme sopimuksia ja teemme kauppoja mahdollisuuksien mukaan sähköisesti. Toimistot kannustamme hankkimaan vain tarpeeseen optimoimalla tilojen kokoa ja sammuttamaan valot yöksi.

5. Taloudellinen vastuu

Taloudellinen vastuu koskee niin kannattavaa liiketoimintaa kuin asuntokauppoja. Huolehdimme siitä, että jokainen Sp-Koti-yritys tekee kannattavaa liiketoimintaa: maksaa veronsa, palkkansa ja laskunsa ajallaan. Taloudellinen vastuu on sitä, että kaikki saavat sen, minkä ovat ansainneet. 

Kiinnostuitko Sp-Kodin vastuullisuusohjelmasta? Mitä ovat sinun mielestäni vastuullisuuden kulmakivet kiinteistönvälitysalalla ja mitä sinä toivoisit asiakkaana Sp-Kodin ottavan huomioon toiminnassaan?