Siirry sisältöön
Sp-Koti Urbaanit

Matti Soini: vaikeina aikoina kokemuksella on merkitystä


Julkaistu:

Aikoinaan kaupallista alaa opiskellut Matti Soini astui kiinteistönvälityksen ihmeelliseen maailmaan aika tarkalleen 35 vuotta sitten ystäviensä jalanjälkiä seuraten. Siihen aikaan välitysmarkkinoille oli kova veto, mutta myös mahdollisuus tienata ja vaikuttaa omiin ansioihin houkuttelivat Soinia lähtemään mukaan välitysalalle. Sp-Koti Urbaaneilla toukokuusta 2023 asti työskennellyt Soini on onnistunut luomaan menestyksekkään uran suuren verkostonsa avulla asiakassuhteita vaalien.

Suuri menestys uuden uran alussa jäi kantavaksi voimaksi

Ennen välittäjän uraa Soini työskenteli ICA-koordinaattorina hoitaen Euroopassa komennuksella olevien suomalaisten laskutusasioita. Pesti oli kuitenkin vain määräaikainen sijaisuus, ja sen päätyttyä Soinin olisi haluttu jatkavan yrityksen myyntipuolella. Hänellä oli kuitenkin siihen aikaan ystäviä töissä eräässä välitysliikkeessä. Soini ajatteli, että voisihan hän kysyä sieltäkin töitä, ja niin siinä sitten kävi – uusi työpaikka oli taskussa ja ura välittäjänä sai alkunsa.

”Aloitin uudessa työpaikassa joulukuussa 1988 ja sain samana kuukautena ensimmäisen kauppani. Heti tammikuussa niitin suhteettoman suurta menestystä, mikä jäikin sitten kantavaksi voimaksi. Sillä tiellä ollaan edelleen”, Soini muistelee.

Kaupallinen koulutus antoi Soinin uudelle uralle todella paljon eväitä. Välitysalalle oli helppo sopeutua, sillä niin sanotut perusasiat, kuten asiakaspalvelu, käsitteet ja juridisen puolen osaaminen olivat jo hallussa. Soini oli aikaisemmin tehnyt myös paljon myyntiä kasvotusten asiakkaiden kanssa, joten sitäkään ei tarvinnut jännittää.

”Päässälaskutaito oli välittäjälle siihen aikaan äärimmäisen tärkeä ominaisuus, ja se onkin aina ollut vahvuuteni. Taidon avulla asioihin pystyi reagoimaan nopeasti ja esimerkiksi neliöhintojen laskeminen oli huomattavasti helpompaa”, Soini kertoo.

”Mieleenpainuvin hetki omalla uralla on ollut ehdottomasti vuonna 1995, kun Suomi voitti ensimmäistä kertaa jääkiekon maailmanmestaruuden. Siitä pari kuukautta eteenpäin asuntokauppa kääntyi niin käsittämättömän voimakkaaseen ja rajuun kasvuun, ettei edes korona-aikana nähty vastaavaa. Silloinen yhtiömme oli konkurssin partaalla, mutta yhtäkkiä kaikki maksut olikin maksettu ja pankkitilille jäi vielä satoja tuhansia markkoja. 90-luvun lama loppui ainakin asuntokaupan osalta siihen paikkaan”, Soini tuumaa.

”Pyrin päivittämään osaamistani ja tietojani jatkuvasti”

Välittäjän työssä menestyminen vaatii jatkuvaa oppimista ja valmiutta omaksua uutta tietoa. Soinin uran alkuaikoina internetistä ei ollut tietoakaan, kaikki kirjoitettiin käsin ja asuntoja markkinointiin Hesarissa. Hän toteaakin, ettei olisi pystynyt toimimaan välittäjänä näin pitkään, jos ei olisi edes osittain yrittänyt pysyä alan kehityksessä mukana.

”Asiakkaat hankittiin aikoinaan Hesarin kautta, joten sitä myös kulutettiin ihan älyttömästi. Muistan, kuinka asuntoilmoituksista tuli niin paljon yhteydenottoja, että kynsinauhat tulehtuivat lankapuhelinta pyörittäessä. Parhaiten pärjänneet välittäjät saivat myöhemmin näpyteltävät puhelimet, mikä oli aivan mahtava tason nosto”, Soini naurahtaa.

Soini kertoo, että uralla on ollut ensisijaisen tärkeää oppia uusia toimintatapoja ja menetelmiä. Nykyisten sähköisten järjestelmien ansiosta pystyy käsittelemään paljon isompaa massaa sekä tekemään töitä enemmän ja helpommin. Kehittyneiden työtapojen ansiosta myös virheiden määrä on vähentynyt ja ajankäyttö on paljon tehokkaampaa. Hän korostaakin, että ilman mielenkiintoa kehittää omaa osaamista ei olisi mitään mahdollisuuksia pärjätä.

Välitysalalla pankkiyhteistyö on valtavan suuri voimavara

Soini on urallaan työskennellyt useissa välitysliikkeissä erilaisissa tehtävissä, mutta nyt Sp-Kodissa täysin uusi ja mielenkiintoinen kokemus on ollut läheinen ja tiivis yhteistyö Säästöpankin kanssa. Soinille pankkiyhteistyö on ollut todella iso kehitysaskel omalla uralla.

”Pankin puolelta on saanut paljon apua, ja he ovat saaneet myös paljon apua minulta. Omia prosesseja on täytynyt muuttaa niin, että yhteistyötä on pystynyt hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Olen saanut toimeksiantoja kertomalla sujuvasta ja luotettavasta pankkiyhteistyöstä, ja Säästöpankki on saanut asiakkaita myös minun kauttani. Pankin kainalossa on hyvä olla”, Soini toteaa.

”Jos jotain sovin, sen myös teen”

Jotta välittäjä saa jatkuvan asiakassuhteen syntymään, hänen pitää paneutua asioihin kokonaisvaltaisesti. Soini kertoo nojaavansa omassa työssään järjestelmälliseen systeemiinsä, jota on helppo noudattaa, kun sen on itse luonut. Hän pitää ehdottoman tärkeänä myös jatkuvaa informointia, jotta asiakkaat voivat tehdä oikean ratkaisun oikeaan aikaan ja oikeilla tiedoilla.

”Merkityksellisiä hetkiä itselle ovat ne, kun saa hoitaa samasta suvusta jo kolmannen sukupolven asuntoasioita ja kun sama asiakas ottaa kuudetta tai jopa seitsemättä kertaa minuun yhteyttä. Niistä tulee kyllä hyvä mieli. Yritän joka päivä olla mahdollisimman hyvä ja tehdä kauppani hyvin, jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä”, Soini summaa.

Matti Soini

Kiinteistönvälittäjä LKV, kaupanvahvistaja

+358 500 443 449

matti.soini@spkoti.fi

Sp-Koti Helsinki Urbaanit


Muita julkaisuja samalta kirjoittajalta